PERANAN GURU SEKOLAH RENDAH
1) Peranan Guru;
· Pengamal Ilmu dan Kemahiran
· Pembimbing
· Pengamal Reflektif
· Penyelidik
· Agen Sosial
· Agen Perubahan
· Pengganti Ibu Bapa
· Pembentuk Tingkah Laku
· Pengurus Pembelajaran
2) Pengamal Ilmu dan Kemahiran;
n Pengamal pengetahuan kandungan pedagogi.
n Menstruktur pengajaran dengan mengintegrasikan unsur kemahiran dan nilai.
n Mempunyai peranan memindahkan ilmu dan meninggikan adab murid.
n Mempraktikkan budaya ilmu – membaca, berfikir, membuat penyelidikan & mencari idea baru.
3) Pembimbing;
n Menyemai minat dan motivasi terhadap mata pelajaran.
n Mengenal pasti kekuatan dan kelemahan murid.
n Menanamkan minat dan sikap yang sihat pada alam persekolahan & amalan seharian.
n Mengenal pasti & membantu murid yang mengalami masalah spt pelajaran, sosioemosi & kesihatan.
4) Pengamal Reflektif
n Membantu guru permulaan menstruktur pemikiran bagi menguasai aspek kandungan pengetahuan.
n Meningkatkan tahap profesional guru.
n Menambahbaik aktiviti P&P.
n Jika diterapkan kepada murid membolehkan mereka memperoleh kemahiran berfikir kritis & kreatif.
5) Penyelidik
n Dapat meningkatkan kualiti P&P.
n Menjalankan pelbagai jenis penyelidikan yang berkaitan amalan P&P.
n Menggunakan BBM dan mengkaji keberkesanannya melalui kajian penyelidikan tindakan.
n Guru boleh menjaalankan penyelidikan biasa menggunakan kaedah kes, soal selidik, pemerhatian & temubual.
6) Agen Sosial
n Guru agen sosialisasi.
n Guru bukan sahaja menyampaikan pengetahuan tetapi perlu menupuk sahsiah, sikap dan nilai selaras dengan kehendak budaya masyarakat.
n Guru berperanan sebagai pembudayaan masyarakat.
7) Agen Perubahan
n Masalah sosial masyarakat satu cabaran besar kepada tanggungjawab guru.
n Guru berperanan mengawal kepincangan ini.
n Oleh itu guru perlu membina kesepaduan ilmu, kemahiran dan nilai kepada murid.
n Menerapkan nilai kepimpinan demokratik.
n Peranan guru sebagai agen perubahan meliputi
n Menggunakan strategi pemusatan murid
n Mengawal sikap penyayang
n Bersikap proaktif
n Bersedia menghadapi perubahan
8) Pengganti Ibu Bapa
n Guru perlu mendapat kefahaman sosiobudaya anak muridnya.
n Guru hendak peka dengan emosi, keperluan dan perubahan sikap & tingkah laku murid.
n Murid perlu diberi dorongan dan bimbingan tanpa batasan pilih kasih, prejudis atau diskriminasi.
9) Pembentuk Tingkah Laku
n Guru menyampaikan nilai moral, nilai agama, nilai terminal & nilai instrumental bagi membentuk tingkah laku murid.
n Bilik darjah yang efektif menekankan pembentuk tingkah laku (kesungguhan, kerajinan, ketekunan, persahabatan, toleransi dan kesabaran).
10) Pengurus Pembelajaran
n Meningkatkan keyakinan dan pencapaian pelajar dalam bidang akademik dan sosial.
n Mempengaruhi perkembangan emosi dan sosial pelajar.
n Memudahkan guru mendapat sokongan dan kerjasama yang baik daripada pelajar.
n Pelajar tidak merasakan adanya pilih kasih dan diskriminasi.
n Memupuk nilai persahabatan, kerjasama, toleransi dalam kalangan pelajar.
n Mengurus pelbagai rutin bilik darjah dan rutin aktiviti murid.
n Menguruskan persediaan mengajar teratur dan sistematik seperti RHP, BBM dan membuat rujukan pada bahan lain yang terkini.
n Mengurus perancangan penilaian termasuk prosedur dan BBM.
No comments:
Post a Comment